Wednesday 19 March 2008

Permintaan Terakhir - Nyanyian Dari Penjara

Bila aku dengar, memang best gila dan ia din yanyikan oleh seorang banduan bernama Hazwan sehari sebelum dia mati di tali gantung.

Dengar setiap bait bait lagu ni, betul-betul membuatkan hati terasa something yang sukar nak diluahkan. Syahdu sangat lagi-lagi jika dikenang memang betul itu lagu yang din yanyikan seorang banduan sebagai permintaan terakhir.

Cuba korang selami hati seorang lelaki yang menjadi mangsa pendustaan sebuah cinta.

Dari sedikit research yang aku dapat, begini ceritanya.
Arwah Hazwan ni bercinta dengan seorang gadis. Sedang asyik mereka bercinta, Ex-boyfriend gadis tersebut telah merayu untuk kembali kepada gadis tu.
Si gadis ni jadi serba-salah and of coz, dah tentu dia masih ada rasa sayang pada ex-boyfriend dia tu. So si gadis ni buat keputusan untuk memilih lelaki tersebut dan meninggalkan Hazwan. Dek kerana rasa frust (ini dinamakan cinta sejati), Hazwan sanggup membunuh lelaki tersebut dan satu lagi fakta yang Akujumpa, dia turut membunuh ex-girlfriend dia tu. How sad. Sanggup membunuh kerana cinta. How damn’nya menjadi seorang gadis yang buta menilai cinta seorang lelaki. Ya, Cinta sejati seorang lelaki. Lelaki yang sebenar. Hazwan dijatuhkan hukuman gantung sampai mati. Semasa di penjara, sehari sebelum dia digantung, pegawai penjara bertanya ape permintaan terakhir Hazwan sebelum mati. Hazwan hanya mahukan sebuah gitar dan pita rakaman untuk merakamkan lagu ni dan dia suruh pegawai penjara tu untuk sebarkan lagu ni. Ada lagi fakta yang kata kawan-kawan Hazwan yang datang ke penjara untuk merakamkan lagu ni. Wallahualam. Apa pun, semoga Allayarham Hazwan ditempatkan bersama-sama orang yang beriman. Jikalau’lah gadis itu masih hidup (jika fakta tu salah), moga dia tahu yang dialah insan paling zalim dalam dunia ni.

Tolonglah, hargailah cinta seorang lelaki

Setahun sudah ku menunggu dirimu
Akhirnya kau menjadi milikku
Susahnya untuk ku melupakan mu
kerana kau ku cintai selalu

C/O
Tapi sayang....
Kehadiran kekasih lama mu
Datang kembali mengenang cinta dahulu

Mengapa ini semua harus berlaku
Apakah ini semua kerana diriku
Sedangkan aku penawar da....dalam percintaan
Tak sanggup... aku melepaskan mu

Kau ibarat...
Terperangkap di tengah lautan
Tak tau mana arah untuk kau menuju....

Andai kau pinta untuk melepaskan mu
Terpaksa aku turutkan
Mungkinkah ini suatu pengajaran
Di dalam percintaan.. ....


5 comments:

noah said...

walaupun saya kesiankan lelaki tu tapi membunuh memang satu dosa yang besar. mungkin sebab saya x pernah merasai keperitan lelaki tu, saya x dapat menyelami perasaannya. namun begitu pada pandangan saya, ini cuma perbuatan mengikut perasaan dan orang yang cetek agama. akhirnya diri sendirt juga yang terkena.

akupunyahal said...

lagu ni tentu lama dah dia cipta...dari suaranya I boleh baca dia bukannya layak di gelar banduan atau pembunuh... tapi itulah bila syaitan dah menguasai diri.. kita akan hilang pedoman.. tak dapat bayangkan detik2 akhir hidup beliau... bila dia dijatuhi hukuman tu?

zaman said...

noah: pandangan mausia berbeza. jadikanlah ia sebagai satu pandaua kita... Nafsu dan kemarahan adalah RAJA kejahatan.

malim: kita insan sahaja.... ketetapan dan ketentuan telah ditetapkan sejak azali... cerita nie dah lama berlaku.. thn 1998 rasanya

Moazli said...

sedeh nyer uncle.. betul ker citer nie?? kat mana?? huhuhuhu..

akupunyahal said...

hellooo tuan umah ada.. ?